wait لطفا صبر کنید
در این سایت و یا وبلاگ مطالبی که توسط گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت ترجمه و تحلیل گردیده جهت استفاده پژوهشگران و علاقمندان قرار داده می شود. جهت مشارکت و همکاری می توانید با رایانامه westandmahdism@chmail.ir ارتباط برقرار نمایید.
 

موضوعات

4 تابلو راهنما date setters islamophobia
yourislamicfuture احدادیث اسلامی احکام اسلامی
احمدی نژاد اسرائیل اسلام
اسلام ردای ضدمسیح اسلام هراسی امام حسین ع
امام دوازدهم امام علی ع امام مهدی ع
انتخابات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری اوانجلیستها
اهل سنت ایران ایرانیان
آخرالزمان آخرالزمان، آرماگدون
آمار آمریکا بازگشت مسیح
برنامه راز برنامه هسته ای بمب گذاری بوستون
بن لادن پایان تاریخ پایان جهان
پروتستان پیشگوییها پیشگوییهای کتاب مقدس
ترامپ تطبیق گرایی تعیین کنندگان تاریخ
تقدیر گرایان توقیت تیموتی فرنیش
جان هاگی جک اسمیت جوئل روزنبرگ
جوئل ریچاردسون جیمز استون جیمز پارکر
حزب الله حوادث یمن خاورمیانه
خسوف دابق داعش
داعش ایران اسرائیل داعش، عراق دوران محنت
دیوید جرمایا دیوید ریگان دیوید کوک
رابرت اسپنسر رالف استایس رشد جمعیت
روحانی روز مهدی رون کانترل
زمینه سازان سربریدن سوریه
سید حسن نصرالله شاهدان آخرالزمان شعله های جنگ
شمارش معکوس برای آرماگدون شیعه صوفیه
صهیونیسم مسیحی ضدمسیح ضدمسیح اسلامی
ظهور مسیح ع عباس امانت عدنان اکتار
علائم آخرالزمان عیسی مسیح ع غرب
غرقد فیلم تبلیغاتی قرآن
کتاب مقدس کریس میشل کسوف
گردن زدن گلن بک گیلی لیندز
مارک داویدسون مارک هیچکاک مارکو روبیو
محمدعلی امیرمعزی مستشرقین مسلمانان
مسیحیت معرفی اشخاص معرفی سایت
معرفی کتاب ملک عبدالله موسسه پیو
مهدی پژوهی در غرب مهدی خلجی مهدی خوانده ها
مهدی ستیزی غرب مهدی ع مهدی گرایی
مهدی منجی ربوده شده میشل باکمن نیمه شعبان
ولید شعیبات وهابیت همایش بوستون
هواپیمای مالزی یهود

پربازدید ترین مطالب

دابق 5: روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش... (6881)

سوریه تکمیل پیشگوییهای آخرالزمانی است که... (6682)

پیشگویی ظهور امام مهدی ع تا سال 2016، ای... (6198)

بازتاب پیشگویی ظهور امام مهدی ع توسط اهل... (5895)

آیا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه آخرال... (5759)

پیش بینی ظهور قریب الوقوع عیسی مسیح و تش... (5384)

دابق 4: برافراشتن پرچم داعش بر فراز کلیس... (5277)

مسیر ترسیمی همه مسلمانان به پایان جهان، ... (4934)

جک اسمیت: پازل شیعیان برای ظهور مهدی در ... (4844)

ریچاردسون: اعتقاد به مهدی، گسترده در تما... (4824)

مطالب تصادفی

مهدویت در کلام دیگران: نگاه اهل سنت... (1410)
رابطه خسوف و کسوف سال 2027 با منجی ... (540)
آیا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه ... (5759)
مهدویت (و فرقه گرایی و خرافه پرستی)... (2394)
جک اسمیت: پازل شیعیان برای ظهور مهد... (4844)
داستانی دیگر با همان خط سیر: امام د... (2251)
نگاه به اسلام با عینک آخرالزمانی (2... (1684)
رابرت اسپنسر: حالا وقت آن است که ام... (3672)
پرونده ای برای یک اتهام 1:آیا اسلام... (2282)
برشی از کتاب: کلیسا نباید خطر امام ... (3248)
صفحه اصلی »موضوعات»مقاله ها
admin2 1392/03/15
2411
0/0 (0)

مهدویت (و فرقه گرایی و خرافه پرستی) در جهان اسلام اوج می گیرد

هفته گذشته انجمن مجازی موسسه پیو که موسسه ­ای بی طرف و معتبر در زمینه دین و زندگی عمومی است، مطالعات جدیدی را بر روی عقاید و گرایشهای رایج در جهان اسلام نموده است. به طور آشکار جالبترین و البته نگران­ کننده ترین اطلاعاتی که در گزارش پیو آمده اعتقاد عمیق در زمینه "بازگشت قریب الوقوع" (عمدا چنین نوشته  شده) مهدی است -موجود مسیحایی اسلامی و کسی که مطابق احادیث شیعی و سنی تمام جهان را مسلمان خواهد کرد.

...

 

تیموتی آر فرنیش (Timothy R. Furnish) دارای مدرک دکترای تاریخ جهان اسلام و آفریقا است. وی پیشتر افسر و زبان­دان زبان عربی در ارتش آمریکا بوده و اکنون به عنوان نویسنده، تحلیلگر جهان اسلام و مشاور دولت و ارتش آمریکا فعالیت دارد.

 

دکتر تیموتی فرنیش

هفته گذشته انجمن مجازی موسسه پیو (Pew)[2] که موسسه­ ای بی طرف و معتبر در زمینه دین و زندگی عمومی است، مطالعات جدیدی را بر روی عقاید و گرایشهای رایج در جهان اسلام نموده است که عنوان آن چنین است: "مسلمانان جهان: نقاط اشتراک و افتراق"[3]. با بررسی 28 هزار مسلمان در 24 کشور، این گزارش عظیم نه تنها طیف آماری و منطقه گسترده جغرافیایی را در بر گرفته بلکه به بررسی موضوعات عمیقاً مهمی برای سیاست خارجی، دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده پرداخته که پیش از این از دید تحلیلگران و ناظران مخفی مانده است. به طور آشکار جالبترین و البته نگران­کننده ترین اطلاعاتی که در گزارش پیو آمده اعتقاد عمیق در زمینه "بازگشت قریب الوقوع" (عمدا چنین نوشته  شده) مهدی است -موجود مسیحایی اسلامی و کسی که مطابق احادیث شیعی و سنی تمام جهان را مسلمان خواهد کرد.[4] (عبارت "بازگشت" به این دلیل متمایز شده که نیروهای موسسه پیو مهدویت را به طور کامل درک ننموده اند چراکه مهدی تنها از نظر شیعیان دوازده امامی ظهور و بازگشت خواهد کرد و نزد اهل سنت مهدی هنوز بر عرصه تاریخ نیامده (که بازگشت و رجوع دوباره داشته باشد) اگرچه تعداد زیاد متمهدیان یا مهدیان دروغین بوده اند که خود را در طول قرنها مهدی خوانده اند) این مطلب تخصص دانشگاهی من بوده است که در آن زمینه رساله دکترای خود و اولین کتابم -جنگهای مقدس[5]- به همراه تعداد زیادی مقالات را نوشته­ ام؛ چنانچه همچنین یک وب سایت ویژه مهدویت نیز دارم[6].  در حالی که من درمورد تحقیقات حکایتگرانه و کیفی خود در معرض انتقاد و ظن بودم –با این توجیه که مهدویت هنوز یک عقیده منطقه ای (و فرقه ای) در جهان اسلام است (و عمومیت ندارد)- با دیدن داده ها و اطلاعات کمی و مقداری گزارش پیو -که صریحا وسعت و عمق این عقیده را نشان می داد- متحیر شدم.

در جنوب و جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا، دسته آشکاری از مسلمانان انتظار دارند مهدی در چند دهه آتی بیاید. تقریبا یک سوم مسلمانان مرکز آسیا هم چنین اعتقادی دارند. تنها در جنوب و شرق اروپا 20 درصد مردم چنین اعتقادی دارند. (پیو به دلایلی این سوال را از مسلمانان ساکن صحرای آفریقا نپرسیده ولی اگر چنین می کرد، شرط می بندم این اعتقاد -براساس آنچه من در زمینه مهدی گرایی تاریخی در آفریقا اطلاع دارم- از همه جا درصد بالاتری داشت) با نگاهی به کشورهای خاص می بینیم بیشترین جمعیت معتقد به ظهور نزدیک مهدی، افغانستان (با 83 درصد)، عراق (با 72 درصد) ترکیه (با 68 درصد) و تونس (با 67 درصد) هستند. 60 درصد مردم پاکستان، 51 درصد مردم مراکش، 46 درصد فلسطینیان و 40 درصد مصریان انتظار ظهور مهدی را در زمان حیات خود دارند. در دهه های اخیر تلقی رایج در میان نویسندگان و روزنامه­نگاران (که البته مبنای کارشناسی ندارد) این است که مهدویت عقیده­ای عجیب و من درآوردی است که عمدتا توسط شیعیان دوازده امامی و البته بی­سوادانی که در جهان اهل سنت در حاشیه هستند، تبلیغ می­شود. این گزارش موسسه پیو به علاوه موارد دیگر عاری از حقیقت بودن چنین مبناهایی را اثبات می­نماید. گزارش پیو متوسط تمایل مردم 23 کشور به موضوع مهدویت را 42 درصد بیان می کند و با محاسبه ای در میان تمام جهان اسلام (مشخص می شود)  بیش از 670 میلیون نفر معتقدند مهدی در نیمه اول قرن بیست و یکم به اینجا بازمی گردد.

آمار خلاصه نگاه مسلمانان به بازگشت مهدی ع

این­گونه اطلاعات موسسه پیو به چه معناست؟ در درجه اول مهدویت را باید حقیقتا کشش و گرایشی عقلانی، جامعه شناختی و حتی سیاسی در کل جهان اسلام دید و نه دیدگاهی پوچ که قدیمی شده و به کناری نهاده شده است. علاوه بر این لازم است شکلهای خوب، بد و زشت مهدویت در طول تاریخ و تاثیرات سیاسی آن مورد بررسی قرار گیرد. وجه مثبت و خوب عقیده مهدویت (به ویژه نزد شیعیان و البته اهل سنت) ویژگیهای عدالت طلبی اجتماعی همراه با صلح است که مشابه "جهان بینی نجات" در بین مسیحیان کاتولیک است و این دیدگاه می­تواند بهبود زندگی مسلمانان را تضمین کند (چنانکه در میان اسماعیلیه، هفت امامی­ها و شیعیانی که جهاد را با عنوان خیرخواهی بدون خشونت معنا می­کنند چنین شده است) و تمایلات عمومی را به سوی دیگر «اهل  کتاب» کنترل کند (مهدی‌گرای معاصر ترکیه ادنان اکتار و پیروانش در شبکه تلویزیونی خود چنین تبلیغی دارند) قسمت بد ماجرا هم این است که غالبا مهدویت در قالب یک حرکت سیاسی آشکار می­شود آن هم نه تنها مقابل قدرتهای اشغالگر غیرمسلمان (معمولا مسیحیان) بلکه در واقع بیشتر به عنوان یک برنامه انقلابی علیه تشکیلات ضداسلامی. وجه زشت ماجرا هم در مورد اعتقاد به مهدی این است که تاریخ اسلام مملو از جهادهای خشونت آمیزی است که توسط منجیان اسلامی خودخوانده هدایت و توسط پیروانشان صورت پذیرفته است. (از ابن تومرت که در قرون وسطی در مراکش قیام کرد تا محمد احمد سودانی در قرن 19  و مورد آخر آن توطئه ظهور مهدی در عربستان سعودی در سال 1979 و نیز خشونتهای ناشی از خشم مهدی­گرایان علیه آمریکا و نیروهای حکومت عراق در سال 2007 که توسط جندالسماء هدایت می شدند) اگر تنها یک درصد از 627 میلیون مسلمانی که به مهدی معتقدند مسیر جهاد را برگزینند، این کار برای شبکه القاعده (AQN)[7] حداقل 7 میلیون مجاهد فراهم می نماید.

با نگاه مشخص بر کشورهای خاص، رقم فوق العاده نرخ مهدی گرایی در افغانستان به احتمال زیاد به این واقعیت مربوط می­شود که این کشور توسط کفار مسیحی اشغال شده است. تمایلات آخرالزمانی بسیار زیاد در ترکیه حاصل تاثیر عدنان اکتار (Adnan Oktar)[8] و دیگر جریان مهدی­گرایی نوین در میان پیروان "فتح الله گولن" (Fethullah Gülen)[9] است و انتظارهای مهدی­گرایانه بالا در تونس ممکن است حاصل ماترک ابن تومرت و حرکتهای دیگر جهادی در مغرب در قرون گذشته باشد. از حیث انشعابات سیاسی ملاحظه ارزشمند این است که حرارت مهدی گرایی در افغانستان ممکن است به احتمال زیاد به ضدیت با حضور مداوم نیروهای آمریکایی در آنجا مرتبط باشد و ما باید ممنون باشیم که عمده تلاشهای منجی­گرایی در تنها کشور کاملا مسلمان (تحت اشغال) ناتو، حداقل تاکنون آرام و صلح­جویانه بوده است. چنانچه در همین زمان اتحاد قدرت بین مهدی­گرایان ترک و عثمانی­گرایان نوین در حزب عدالت و توسعه و نیز اعتقاد بالای مهدی­گرایی در کشور پیشرو در بهار عربی خیلی خوب می­تواند "تا وقتی حداقل یک روشنفکر برجسته مسلمان -همچون شیخ عمران حسین- در حال سخنرانی است"[10] جلودار یک حرکت سیاسی ویژه و تغییر شکل یافته از شکل آزادی گرایانه عربی به شکل آخرالزمانی خشونت آمیز بگردد. امر دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بیش از نیمی از لبنانی ها، تقریبا نیمی از فلسطینیان، میلیونها مصری و جمع زیادی از مردم اردن در انتظار بازگشت نزدیک مهدی هستند و به همین خاطر اسرائیل باید هم از دیگ خروشان آخرالزمانی عربی بترسد که توسط مهدی­گرایان اصلی در جمهوری اسلامی ایران جوش می­خورد. (عجیب است که کشور ایران در این نظرسنجی و دیگر نظرسنجیهای موسسه پیو شرکت نداشته است) همینطور برای پاکستان آمار نشان می­دهد 6 نفر از هر 10 نفر مردم این کشور در انتظار رهایی آخرالزمانی در آینه نزدیک هستند و این مطلب حاکی از آن است که بنیادگرایان دیوبندی - که نمونه جنوب آسیایی وهابیت عربی هستند- از منجی­گرایی اسلامی مصون نمانده­اند.

گزارش پیو همچنین نشان می­دهد که اقلیت قابل توجهی از مسلمانان به بازگشت قریب الوقوع عیسی معتقدند. در احادیث شیعه و سنی (گفته­های منتسب به محمد)، عیسای پیامبر از آسمان بازخواهد گشت همان جایی که کمی پیش از مصلوب و کشته شدن به آنجا عروج کرده بود. (ر ک سوره نساء آیات 157-158) او در این بازگشت به یاری مهدی علیه نیروهای شیطانی دجال اغواگر (ضدمسیح) می­شتابد. در میان 22 کشوری که پژوهش موسسه پیو در این گزارش ذکر نموده، تقریبا 35 درصد از جمعیت مسلمانان به بازگشت قریب الوقوع عیسی معتقدند (با درصد فراوانی 67 درصد در تونس، 65 درصد در ترکیه، 64 درصد در عراق، 52 درصد در لبنان و 52 درصد مسلمانان تایلند) این جمعیت در مقابل 79 درصد مسیحیانی که به منتظر بازگشت دوباره مسیح هستند و تعداد آنها به 2.2 میلیارد مسیحی می رسد رنگ می­بازد.[11] اما در حالی که تاریخ مسیحیت انباشته از کسانی نیست که خود را مسیح موعود بخوانند و جنگهای صلیبی خونین راه بیندازند، تاریخ اسلام بر ظهور بسیاری انسانهای ستیزه گر با ادعای مهدی گرایی -چنانچه در قبل گذشت- گواهی می­دهد. مفهوم تعداد 435 میلیون مسلمانی که در انتظار بازگشت مسیح در ابتدای قرن بیست و یکم هستند شاید اساسا دلالت دیگری بر انتظار اصلی و پایه­ای آخرالزمانی مسلمانان در مورد مهدی و تقویت کننده آن باشد.

اطلاعات موسسه پیو در مورد تفسیر مسلمانان از اسلام و دیدگاههای فرقه­ های اسلامی دو روی یک سکه است.

جالب توجه آنکه پیو 16 کشور صحرای آفریقا به همراه 23 کشور دیگر در اروپا-آسیا را در نظرسنجی خود شامل نموده است. روی هم رفته متوسط 61 درصد از مسلمانان این 39 کشور قائل به "وجود تنها یک تفسیر صحیح از دین" هستند که از بالاترین درجه 78 درصد مسلمانان تابع اخوان­المسلمین تا 34 درصد مراکش را شامل می­شود. موسسه پیو همچنین جداگانه پرسیده است که آیا فرقه های احمدیه[12]، علویون[13] یا اعضاء فرقه JIL اندونزی مسلمان[14] محسوب می­شوند یا نه؟ متوسط 41 درصد سوالشدگان در مورد احمدیه جواب منفی داده­اند. 38 درصد (از لبنانی­ها که تنها در این نظرسنجی شرکت داده شده­اند) در مورد علویون چنین گفته­اند و 58 درصد مردم اندونزی گروه JIL را مسلمان ندانسته­اند. به همین صورت مسلمانان 23 کشور وقتی در مورد اسلام صوفیان مورد پرسش قرار گرفته­اند به طور متوسط 21 درصد موکدا آنها را مسلمان نمی­دانستند که دامنه­ای 44 درصدی از مصر و اندونزی تا 5 درصدی در ایالتهای تایلند را در بر گرفته است. اگرچه درصد بالایی از هریک از مردم این 23 کشور گفته­اند تاکنون اسم صوفیه را نشنیده­اند یا اینکه نمی­دانند آنها مسلمانند یا نه. به همین علت هم بوده که پیو داده­ها را جلوتر نبرده است. به همین دلیل می­توان گفت درصد مسلمانانی که صوفیه را از جرگه اسلام نمی­دانند نهایتا به 21 درصد برسد. این مطلب از آن جهت مهم است که صوفیه در جمعیتی وسیع در جهان اسلام حضور دارند: اکثریت مسلمانان سنگال و چاد تحت فرمان صوفیه­اند و بیش از 25 درصد جمعیت مسلمانان در 9 کشور آفریقایی، 26 درصد مسلمانان بنگلادش، 17 درصد اهالی پاکستان و 9 درصد مسلمانان مصر ادعای پیروی از صوفیه دارند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت 38 میلیون نفر در بنگلادش، 30 میلیون پاکستانی و 6 میلیلون مصری صوفی هستند. به طور تاریخی و حتی تاکنون سلفیه -بنیادگرایان اسلامی که تلاش دارند احکام سلف و ابتدایی زمان محمد را برقرار کنند- از صوفیه نفرت داشته و با آن مخالف بوده­اند. اخبار روزانه مملو از چنین اخباری است که: "پیروان احمدیه توسط مسلمانان مورد آزار قرار می­گیرند" یا "صوفیه و عقاید ایشان توسط سلفیه، وهابیت و مجاهدین مورد حمله قرار گرفت" و در برخی موارد هم متقابلا دفاع می­شود. بله مسیحیت نیز به شاخه­ها و فرقه­های زیادی تقسیم شد ولی پس از قرون وسطی دیگر مسیحیان کشتن یکدیگر تحت نام مذهب را ترک کردند و در حقیقت تمدن غرب مسیحی بود که فرهنگ و ایده تحمل و بردباری مذهبی را در سطح جهان مطرح نمود و گسترش داد. تعمید دهنگان جنوب (Southern Baptist) ممکن است کاتولیکهای رومی را مسیحیان واقعی ندانند ولی مطمئنا آنها بر ماشینهای کاتولیکها بمب کار نمی­گذارند. درمقابل مسلمانان و مناطق اسلامی در باتلاق تعصب و عدم قبول یکدیگر و متوالیا خشونت علیه فرقه­های یکدیگر فرو رفته اند؛ واقعیت تلخی که هیچ­یک از اشغالگران آمریکایی یا وضع­کنندگان قوانین نمی­توانند آنرا تغییر دهند. چنانچه پیش از این هم گفته­ام گفتمان رایج تفسیری از قرآن در اسلام تحت­اللفظی (با نگاه بنیادگرایی) است و تا این دیدگاه تغییر نکند، در میان مسلمانان اقلیتهای فرقه­گرای مسلمان دلیل کافی وجود دارد که علاوه بر آنچه علیه مسیحیان، هندوها و بوداییها می­کنند، بر علیه خود (معمولا سنی­ها) نیز انجام دهند.

موسسه پیو از مسلمانان 23 کشور در مورد اعتقاد به جن و جادوگری نیز پرسیده است. 50 درصد مسلمانان اعتقاد به وجود جن و 33 درصد اعتقاد به حقیقت جادو دارند. در مورد جن بیشترین اعتقاد در مراکش و بنگلادش با میزان 80 درصد، مالزی، تونس، پاکستان و لبنان (هریک بالای 70 درصد) مصر، اراضی فلسطین و ترکیه (هریک بیش از 60 درصد) هستند. علاوه بر این حدود 16 درصد مسلمانان روی­هم­رفته ادعا کرده­اند که بیرون رفتن حضور ارواح شیطانی و جنی از یک شخص را تجربه کرده­اند. 50 درصد مسلمانان حبشه، 20 درصد مسلمانان اندونزی، بنگلادش و افغانستان و 11 درصد فلسطینیان که مشخصا تمدن غرب را بیش از دیگر اعراب پذیرفته­اند. در مورد اعتقاد به مهدویت نیز کمترین درصد معتقدین به آن را می­توان در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق یعنی ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان یافت. آیا هشت دهم مسلمانان آسیای مرکزی که تحت اشغال و تلقینات فکری مارکسیست بوده­اند در مقابل این عقیده قرار گرفته­اند؟ و یا عوامل دیگری در این میان دخیل بوده است؟

موسسه پیو تحقیق خود را با چند سوال از مسلمانان ایالات متحده به پایان برده است (و البته نتایجی که مثبت به نظر می­رسند) در حالی که شش دهم مسلمانان خارج از آمریکا فقط یک تفسیر را تفسیر درست از اسلام می­دانند، تنها 37 درصد مسلمانان آمریکا چنین امری را قبول دارند و در حالیکه 80 درصد مسلمانان جهان به ترجمه و معنای تحت اللفظی قرآن معتقدند، فقط نیمی از مسلمانان آمریکا موافق با آن هستند. قسمت ابتدایی داده ها به ذهن متبادر می­کند که مسلمانان در آمریکا بیش از دیگر هم­کیشان خود در خارج از این کشور با تحمل مذهبی آمریکایی خو گرفته­اند ولی اطلاعات بعدی اگرچه مثبت هستند ولی آنچنان آنرا تقویت نمی­کنند. آنچه حاصل این معناست اینکه وقتی هشت دهم مسلمانان جهان به ترجمه تحت اللفظی معتقدند شاید تحت تاثیر آیات و عباراتی همچون "منکران و غیر معتقدان را گردن بزنید"، "زنان خود را شلاق بزنید" و  یا آیه نفرت انگیز {با عرض معذرت از محضر حضرت پروردگار از این تعبیر اهانت آمیز} شمشیر در قرآن یعنی "با کفار بجنگید و هرجا ایشان را یافتید آنها را بکشید" باشند. ولی نیمی از مسلمانان در آمریکا هم به این مطالب معتقدند و این مطلبی نیست که بتوان برای آن جشن گرفت.

از تحقیق موسسه پیو می­توان پیامدهای متعدد سیاست جهان واقع را برای دولت آمریکا و سازمانهای دفاعی و نیز IC (انجمن جاسوسی) استخراج نمود. اول آنکه تمدنی که مملو از انتظارات آخرالزمانی و حرکتهای نظامی بسیاری است -تحرکاتی که توسط رهبران مسیحاگونه هدایت شده و در تاریخ مضبوط است- به واسطه تعصب به سمت تفرقه­گرایی خود می­رود، اعتقاد دارد مشکلات مداوم توسط موجودیتهای شیطانی و جادوگران ایجاد شده و به معنای تحت اللفظی متون مذهبی خشونت آمیز پایبندی شدید دارد، نمی­تواند با فرضیه هایی همچون "بازیگر عقلانی در روابط بین الملل" رام شود. دوم اتحاد سیاسی و حرکتهای جهادی که توسط مهدی های خودخوانده رهبری می­شوند باید به عنوان احتمالات واقعی در قرن بیست و یکم در نظر گرفته شود به ویژه به عنوان رویکرد ما در زمانها و تاریخهای کلیدی مانند صدمین سال فروپاشی خلافت عثمانی (2024) و یا سال 1500 در تقویم اسلامی (2076)، چراکه تاریخ نشان می­دهد مهدی گرایی در اینگونه تاریخهای مهم و با زدن جرقه تلاش برای ایجاد خلافت از دست رفته زده شده و معمولا به صورت خشونت آمیز شکل گرفته است. به گواهی پژوهش موسسه پیو، با وجود عقیده مهدویت در پهنه جغرافیایی وسیع و عمقی شگرف در امت اسلامی، بروز تحرکاتی همچون جهاد با درون مایه مهدی گرایی در آینده نزدیک کاملا محتمل است. سوم جمهوری اسلامی ایران به آرزوی خود در رهبری جهان اسلام نخواهد رسید مگر وقتی سلاحهای هسته ای داشته باشد (و با کمی نظامی آمریکایی و چند تفنگدار دریایی سخت است که بتوان این کار را متوقف ساخت) یک آیت الله با سلاح اتمی نه تنها جایگاه مذهبی خود را دارد بلکه بسیار می­تواند خود را در جایگاه خودساخته "مهدی در مقیاس کوچک" نشان دهد به ویژه در این روزگار که حداقل 700 میلیون مسلمان منتظر مهدی هستند. نکته آخر آنکه واقعیت افغانستان و عراق که بالاترین درجات اعتقادات مهدویت را در میان جهان اسلام دارند، به ما می­گوید آمریکا در جایگاه مسیحیان جنگهای صلیبی و نیروی مهاجم و اشغالگر وقتی سعی در رفع برخی مشکلات می­کند (مثلا با اصلاح جاده ها، مدارس و بیمارستانها) بیشتر امر دیگری را تشدید می­کند و آن منجی گرایی مسلمانان و جهادگرایی وابسته به آن است. چه سودی برای یک اشغالگر است اگر زیرساختهای جدیدی را بدست آورد ولی جنگ آخرالزمانی را از دست بدهد؟

***

[1] - "Mahdism (and Sectarianism and Superstition) Rises in the Islamic World", http://hnn.us/articles/mahdism-and-sectarianism-and-superstition-rises-islamic-world, 2012/8/13

مقاله در سایت HNN (History News Network شبکه اخبار تاریخی) که وابسته به دانشگاه جورج ماسون است، درج شده است.

[2] - موسسه پیو ماموریت اصلی خود را تحقیق و پژوهش در زمینه دین و زندگی عمومی معرفی می­ کند. این موسسه در سال 2001 تاسیس شده است و دفتر این موسسه در شهر واشنگتن می ­باشد. مسئول این موسسه آقای دکتر لویس لگو (LUIS E. LUGO) می­باشد. وی اصالتا کوبایی و دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو است. دکتر لگو از سال 2004 مسئولیت این موسسه را به عهده داشته است و در گسترش فعالیتهای آن نقش مهی را ایفا کرده است. برای اطلاعات بیشتر ر ک: http://www.pewresearch.org

[3] - "The World's Muslims: Unity and Diversity", http://www.pewforum.org/the-worlds-muslims.aspx, 2012/8/9

متن کامل این گزارش از آدرس زیر قابل دانلود است:

http://www.pewforum.org/Muslim/the-worlds-muslims-unity-and-diversity-executive-summary.aspx

[4] -  برای آشنایی با عقیده مهدویت و دیدگاههای متفاوت میان شیعه و اهل سنت در این مورد، 4 صفحه اول مقاله من در گزارش ویژه موسسه تحلیل نضامی خاورنزدیک و خلیج فارس منتشر شده در تاریخ 12/1/2012 با عنوان "نگاه غربی به اهداف برنامه هسته ای ایران، هسته ای سازی روز رستاخیز یا فراهم سازی انبار سلاح برای مهدی" را مطالعه نمایید. ر ک:

“A Western View on Iran’s WMD Goal: Nuclearizing the Eschaton, or Pre-Stocking the Mahdi’s Arsenal?”, http://www.inegma.com/reports/Special_Report12/Special%20Report%2012.pdf  

[5] - " Holiest Wars: Islamic Mahdis, Their Jihads, and Osama bin Laden",  http://www.amazon.com/Holiest-Wars-Islamic-Mahdis-Jihads/dp/0275983838/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1344805699&sr=8-1&keywords=holiest+wars

[6] - http://www.mahdiwatch.org

[7] - al-Qa`ida Network

[8] - http://en.wikipedia.org/wiki/Adnan_oktar

[9] - http://en.wikipedia.org/wiki/Fethullah_Gülen  

[10] - به عنوان مثال سخنرانی وی را در مورد امام مهدی ع در این آدرس ببینید:

http://www.youtube.com/watch?v=XPvRtrswA3c

[11] - به گزارش موسسه پیو  در سال 2009 در این رابطه مراجعه کنید:

" Christians' Views on the Return of Christ" , http://www.pewforum.org/Christians-Views-on-the-Return-of-Christ.aspx, 2009/4/9

[12] - ن: گروه منشعب شده اسلامی با این اعتقاد که میرزا غلام احمد (م 1908) در هند مهدی و عیسی بوده که بازگشته است.

[13] - ن: فرقه ای انحرافی در سوریه و منتسب به شیعه که معتقد است امام دهم علی الهادی (م 869 میلادی) تجسم خداوند است.

[14] - ن: گروهی نوگرا از مسلمانان اندونزی که با شعار «تلاش برای احیای عقلگرایی اسلامی معتزلی (حرکتی در تاریخ آغازین اسلام که از بین رفت) در مقابل جنگ‌طلبی و جهادگرایی اسلامی» تشکیل شده است. ر ک: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaringan_Islam_Liberal

لینک مطلب:

http://hnn.us/articles/mahdism-and-sectarianism-and-superstition-rises-islamic-world

>>>   مترجم این مقاله آقای دهقانی می باشد

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :
Parameter:1204!model&40 -LayoutId:40 LayoutNameالگوی متنی