wait لطفا صبر کنید
در این سایت و یا وبلاگ مطالبی که توسط گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت ترجمه و تحلیل گردیده جهت استفاده پژوهشگران و علاقمندان قرار داده می شود. جهت مشارکت و همکاری می توانید با رایانامه westandmahdism@chmail.ir ارتباط برقرار نمایید.
 

موضوعات

4 تابلو راهنما date setters islamophobia
yourislamicfuture احدادیث اسلامی احکام اسلامی
احمدی نژاد اسرائیل اسلام
اسلام ردای ضدمسیح اسلام هراسی امام حسین ع
امام دوازدهم امام علی ع امام مهدی ع
انتخابات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری اوانجلیستها
اهل سنت ایران ایرانیان
آخرالزمان آخرالزمان، آرماگدون
آمار آمریکا بازگشت مسیح
برنامه راز برنامه هسته ای بمب گذاری بوستون
بن لادن پایان تاریخ پایان جهان
پروتستان پیشگوییها پیشگوییهای کتاب مقدس
ترامپ تطبیق گرایی تعیین کنندگان تاریخ
تقدیر گرایان توقیت تیموتی فرنیش
جان هاگی جک اسمیت جوئل روزنبرگ
جوئل ریچاردسون جیمز استون جیمز پارکر
حزب الله حوادث یمن خاورمیانه
خسوف دابق داعش
داعش ایران اسرائیل داعش، عراق دوران محنت
دیوید جرمایا دیوید ریگان دیوید کوک
رابرت اسپنسر رالف استایس رشد جمعیت
روحانی روز مهدی رون کانترل
زمینه سازان سربریدن سوریه
سید حسن نصرالله شاهدان آخرالزمان شعله های جنگ
شمارش معکوس برای آرماگدون شیعه صوفیه
صهیونیسم مسیحی ضدمسیح ضدمسیح اسلامی
ظهور مسیح ع عباس امانت عدنان اکتار
علائم آخرالزمان عیسی مسیح ع غرب
غرقد فیلم تبلیغاتی قرآن
کتاب مقدس کریس میشل کسوف
گردن زدن گلن بک گیلی لیندز
مارک داویدسون مارک هیچکاک مارکو روبیو
محمدعلی امیرمعزی مستشرقین مسلمانان
مسیحیت معرفی اشخاص معرفی سایت
معرفی کتاب ملک عبدالله موسسه پیو
مهدی پژوهی در غرب مهدی خلجی مهدی خوانده ها
مهدی ستیزی غرب مهدی ع مهدی گرایی
مهدی منجی ربوده شده میشل باکمن نیمه شعبان
ولید شعیبات وهابیت همایش بوستون
هواپیمای مالزی یهود

پربازدید ترین مطالب

دابق 5: روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش... (7019)

سوریه تکمیل پیشگوییهای آخرالزمانی است که... (6800)

پیشگویی ظهور امام مهدی ع تا سال 2016، ای... (6326)

بازتاب پیشگویی ظهور امام مهدی ع توسط اهل... (6014)

آیا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه آخرال... (5875)

پیش بینی ظهور قریب الوقوع عیسی مسیح و تش... (5534)

دابق 4: برافراشتن پرچم داعش بر فراز کلیس... (5415)

مسیر ترسیمی همه مسلمانان به پایان جهان، ... (5079)

ریچاردسون: اعتقاد به مهدی، گسترده در تما... (4967)

جک اسمیت: پازل شیعیان برای ظهور مهدی در ... (4964)

مطالب تصادفی

گزارش دانشکده جنگ ارتش آمریکا: مهدی... (2910)
تطبیق امام مهدی علیه السلام و دجال ... (3211)
اسلام هراسی، ابزاری برای کینه توزی ... (2871)
رابطه خسوف و کسوف سال 2027 با منجی ... (731)
آیا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه ... (5875)
حرکت اوباما در مسیر ظهور مهدی مسلما... (3974)
معرفی سایت: نگاهی به اخبار پیشگوییه... (2825)
گزارش تیموتی فرنیش از نشست بوستون ب... (3280)
سلاح های ایرانی با نوشته (مهدی بیا)... (3622)
ماجرای انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری... (2440)
صفحه اصلی »موضوعات»مقاله ها
dehghani1 1394/11/24
1566
0/0 (0)

مهدویت در کلام دیگران: نگاه اهل سنت معاصر جهان عرب به مهدویت (2)

تیموتی فرنیش در نوشته پیشین، به انتظار 5 موجودیت آخرالزمانی پیش از رخداد قیامت در میان اهل سنت اذعان نمود که در این میان ظهور مهدی ع از اهمیت و جایگاه ویژه تری برخوردار است. وی معتقد بود پس از شکست اعراب در جنگ با اسرائیل (1967) این تمایلات مهدی گرایانه (و یا ضد مهدویت) شکل گسترده تر و جدیدتری به خود گرفته است. در ادامه این مقاله، نویسنده به نمونه های عینی و دسته بندی نظرات نویسندگان معاصر عرب در این زمینه پرداخته است.

...

 

بخشی از این بحثی که در بالا گفته شد، چیزیست که در رسانه های نوشتاری عرب –به خصوص کتابها- وجود دارد. تجزیه وتحلیل موارد فوق را میتوان در الگوی زیر خلاصه کرد:

طرفداران دیدگاه لفظی- لفظ گرایان

  • نگاه قرآنی: هیچ اشاره ای به مهدی در قرآن نشده است ← این آموزه بسیار غلط است.
  • نگاه حدیثی:

                  الف: نشانی از مهدی نه در صحیح بخاری ونه در صحیح مسلم نیست ← این آموزه بسیار غلط است.

                  ب  : مهدی درکتب دیگر ذکر شده است ← این آموزه بسیار درست است

تمثیل گرایان

  • مهدی خرافات مهلکی است
  • مهدی خرافه ولی ملایم و بی خطر است

بسیاری از مخالفان مهدویت دلائل خود را از ابن خلدون[1] (متوفای 1406 میلادی) مشهور می گیرند. این روشنفکر که به باور برخی به پدر علم جامعه شناسی خوانده شده، مهدی را به عنوان یک بدعت مضر شیعی می داند که بوسیله ی صوفی ها به مذهب اهل سنت راه یافته است.[2] دو مخالف معاصر مهدویت نیز چنین دیدگاهی دارند: عبدالکریم الخطیب در کتابش با عنوان «مهدی منتظَر و کسانی که منتظِر او هستند»[3] (قاهره 1980) و عبدالقادر احمد عطا در کتابش با نام «مهدی منتظر، خرافه یا واقعیت»[4] (قاهره 1980). هر دو این نویسندگان به پیروی از انگیزه ابن خلدون در انکار مهدویت، معتقدند این عقیده ای شیعی است که توسط متصوفه به اهل سنت منتقل شده است. الکاتب از تمام علما درخواست می کند تا از چنین عقائد احمقانه ای اجتناب نموده وتوجه شان را به نوسازی دین اسلام جلب کنند؛ حال آنکه آتا از این عقیده پشتیبانی می کند که دولت آرمانی مهدوی با آمدن یک شخص فوق العاده بدست نمی آید بلکه بواسطه ی تجدید و اصلاح اسلام اتفاق می افتد.

سنگینی ترازو به سمت مهدی گرایان

در سالیان اخیر شک و تردیدِ اهل سنت در مورد مهدی، در مقابل باورهای عمیق و مثبت به مهدی عقب نشسته است. محمد ابراهیم الجمال در کتابش با نام «ظلم و مهدی منتظر»[5] (1980) می گوید: «مهدی با نشانه های غیرقابل تردیدی خواهد آمد ولی خمینی آن مهدی نیست.» حمزه الفقیر در کتابش با عنوان «سه نفری که جهان درانتظار آنان است: مهدی منتظر، المسیح الدجال و عیسی مسیح»[6] (عمان 1995) یکی از حامیان در حال ازدیاد عقیده مهدویت است و به سید قطب (ف 1966م) استراتژیست معروف اخوان المسلمین مصر {به دلیل عدم پذیرش این باور} انتقاد می کند. الفقیر بیش از هر نویسنده دیگری تلاش می کند تا حوادث جاری را با علامات ظهور مهدی تطبیق دهد؛ وی به طور خاص حکومت های ظالم را استثمارکننده کشورهای کوچک می داند حال آنکه بسیاری مسلمانان ستم دیده در انتظار فریادرسی و یاری مهدی -همان کسی که فرعون (که امروزه عبارت از ایالات متحده است) خوار و سرشکسته می کند- هستند.

دیدگاه خاصتر نظر کامل سعفان است؛ او در کتاب «ساعت بیست و پنجم: مسیح دروغین، مهدی، یاجوج و ماجوج»[7] (قاهره 1995) تلاش می کند پروتکل بزرگان یهود، لژهای فراماسونی و جین دیکسون[8] (طالع بین آمریکایی) را به فلسفه ی مهدویت ­­خود گره بزند! امین محمد جمال الدین در کتابش با نام «عمر جامعه اسلامی و نزدیکی ظهور مهدی»[9] (قاهره 1996) استدلال می کند که آمدن مهدی خیلی نزدیک است و بلافاصله پیش از جنگ جهانی عظیمی (که اصطلاحا جنگ آرماگدون نامیده می شود و بین روم یا همان غرب و بین چین، روسیه، کشورهای کمونیست، ایران، عراق و یا کشورهای شیعی واقع می شود) اتفاق می افتد. در روشی جهانی نگرانه تر و کمتر تقابلی، می توان به کتاب باسم الهاشمی نام «نجات بخش در اسلام و مسیحیت، پژوهشی در همکاری بین مهدی و مسیح»[10] (بیروت 1996) اشاره کرد. او با استفاده از قرآن، حدیث و عهد جدید استدلال می کند که مهدی و عیسی در ساخت یک دولت متحد جهانی با یکدیگر همکاری خواهد کرد.

مثال آخر از باورمندان به مهدویت در عصر حاضر، فهد سالم است که در کتابش در سال 1996 با نام «اسرار قیامت و حملات غرب قبل از (اتمام؟) سال 1999»[11] از این قول حمایت می کند که مهدی زودتر از دجال -که فردی ایرانی است- خواهد آمد. سلیم یکی از نویسندگان عرب است که نظرات فرانسیس فوکویاما[12] درمورد پایان تاریخ (پیروزی سرمایه داری دموکراسی) و دیدگاه ساموئل هانتینگتون[13] (با نظریه برخورد تمدن ها (خطوط گسل فرهنگی-مذهبی بین فرهنگ هایی که باعث بوجود آمدن جنگها می شوند)) را با یکدیگر ترکیب کرده و طرح قدیمی تقابل غرب با اسلام را مطرح می کند) سلیم روش جالبی نیز در توضیح منابع حدیثی (در مورد اینکه جنگ در آخرالزمان که با شمشیر است) دارد: بعد از حمله ی هسته ای آمریکا علیه مسلمانان، شمشیر تنها سلاحی خواهد بود که باقی خواهد ماند و جالب آنکه در دفاع از نظریه خود به پیشگویی های نوستراداموس (قرن شانزدهم) هم متوسل می شود.

محمد فرید حجاب -که عقیده ای به مهدویت ندارد- در کتابش با عنوان «مهدی منتظر، آموزه ای مذهبی یا معنایی سیاسی»[14] (الجزایر1984)، ساختارشکنانه ترین ایده فلسفی را در مورد مهدویت بیان کرده است: مهدویت تلفیقی از منجی دیرینه مردمان خاور نزدیک، شاه موردنظر افلاطون فیلسوف و مرد قدرتمند مورد اشاره ماکیاول است که تا به امروزه به عنوان یک الگوی مفید و مخالف حکومتهای ستمگر باقی مانده است. از آن کسل کننده تر، متنی انتقادیست در اثری است که نام مولفش مشخص نیست: «دفاعیه ای از کتاب (عمر جامعه اسلامی و نزدیکی ظهور مهدی)»[15] (قاهره 1998) نویسنده در این اثر از طرفداران مهدویت انتقاد می کند که در کتابهایشان مفاهیم نامربوط غربی مانند «پایان تاریخ» را گرفته و در نظریاتشان به کار می برند و ایده ی خطرناکشان را اینگونه پرورش می دهند که اعراب تا قبل از آمدن مهدی باید اورشلیم را دوباره بازپس بگیرند.

نظرات فوکویاما و هانتیگتون در دیدگاه مهدی گرایانه برخی نویسندگان عرب تاثیرگذار بوده است

نتیجه گیری

مطابق این بررسی مختصرِ آثار مدرن عربی، مشخص می شود از زمانی که اسلام بوده بحث مهدویت وجود داشته و هیچ افولی {حتی در عصر جدید} از خود نشان نداده است. مسلمانان هم به نوعی هزاره گرا هستند چراکه آنها هر 100 سال منتظر آمدن یک مجدد (یا احیاگر) هستند. (این ایده می تواند به سادگی با ایده مهدی گرایی تلفیق شود و) از زمانی که قرن بعدی مسلمانان  در 2076 آغاز می شود، «ایده های فرجام خواهانه نیز نقش مهم خود را در جهان اسلام و در قرن بیست و یکم ایفا می کنند.»[16]

ترجمه و تحقیق: محسن منصوری سپهر - زهیر دهقانی آرانی

[1] - ابن خلدون (۸۰۸–۷۳۲ ه‍ ق، تونس) تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌مدار عرب مسلمان است. وی را از پیشگامان تاریخ‌نگاری به شیوهٔ علمی و از پیشگامان علم جامعه‌شناسی می‌دانند. برای اطلاعات بیشتر ر ک:

https://fa.wikipedia.org/wiki/ابن_خلدون

[2] - نقدهای بسیاری بر این گفته ابن خلدون وارد شده تا آنجا که بسیاری علمای سنی مذهب نیز ابن خلدون را به واسطه جهل و اشتباه در این گفتار توبیخ کرده اند و کتابهایی در این زمینه نگاشته اند. در این زمینه می توانید به دو نقد یکی از آیت الله مکارم شیرازی و دیگری از حجت الاسلام اکبرنژاد (قبسات – پاییز 83) در آدرسهای زیر مراجعه فرمایید:

http://makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=316440&typeinfo=25&catid=23393

http://qabasat.iict.ac.ir/pdf_17314_daaa4bb357976c731f0fe04ee4ec1f4c.html

 

[3] - نام اصلی کتاب «المهدی المنتظر و من ینتظرونه» می باشد.

[4] - نام اصلی کتاب «المهدی المنتظر بین الحقیقه و الخرافه» است.

[5] - نام اصلی کتاب (ظاهرا) «ظلم و مهدی منتظر» می باشد.

[6] - متاسفانه نام اصلی این کتاب پیدا نشد.

[7] - نام اصلی این کتاب «الساعة الخامسة والعشرون..المسیح الدجال المهدی المنتظر یأجوج ومأجوج» است. این کتاب در آدرس زیر قابل دانلود است:

http://ebookshia.com/books/view/51/الساعه+الخامسه+و+العشرون(المسیخ+الدجال-یاجوج+و+ماجوج-+المهدی+المنتظر

[8] - جین دیکسون (Jeane L. Dixon) (1904-1997) یکی از مشهورترین طالع بینان آمریکایی در قرن بیستم است که به واسطه پیشگوییهایش معروفیت زیادی کسب کرد. برای اطلاع بیشتر ر ک:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeane_Dixon

[9] - نام اصلی این کتاب «عمر امة الاسلام و قرب ظهور المهدى علیه السلام» است.

[10] - نام اصلی این کتاب «المخلص بین الاسلام و المسیحیة : بحث فی تعاون المهدی و المسیح» است.

[11] - نام اصلی این کتاب «اسرار الساعة و هجوم الغرب : انذار خطیر واخیر للعالم الاسلامی قبل 1999 م» است.

[12] - فرنسیس فوکویاما (Francis Fukuyama)، (متولد ۱۹۵۲)، فیلسوف آمریکایی و نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» می‌باشد که به خاطر نظریه‌پردازی «پایان تاریخ» مشهور است. برای اطلاعات بیشتر ر ک:

https://fa.wikipedia.org/wiki/فرانسیس_فوکویاما

[13] - ساموئل هانتیگتون Samuel Phillips Huntington (1927-2008) یکی از معروف ترین نظریه پردازان سیاسی بعد از جنگ سرد بود که نظریه جنگ تمدنها معروفترین دیدگاه وی محسوب میشد. برای اطلاعات بیشتر ر ک:

https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_P._Huntington

[14] - نام اصلی این کتاب «مهدی المنتظر بین العقیدة و المضمون السیاسی» می باشد.

[15] - نام اصلی این کتاب «رد السهام عن کتاب عمر امه الاسلام» می باشد.

[16] - این جمله از دایره المعارف دنیای مدرن اسلام (آکسفورد) ذیل لغت فرجام شناسی برداشته شده اشت.

Hamblin, William and Peterson, Daniel (1995), “Eschatology” The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, p. 442.

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :
Parameter:2207!model&40 -LayoutId:40 LayoutNameالگوی متنی